کتاب حل و تشریح مسائل مباحثی در جبر هرشتاین

مقدمه مؤلف

کتاب حاضر که مشتمل بر سیصد و چهل مسئله در زمینه جبر می باشد، در طول سالها تدریسم بصورت پراکنده در اختیار دانشجویان علاقه مند به این رشته قرار میگرفت. عمده این مسائل مربوط به کتاب مباحثی در جبر نوشته ی – ن – هراشتاین می باشد، که تقریبا دروس جبر ۱، ۲ و ۳ را می پوشاند و در حدود هشتاد مسئله نیز مربوط به مسائل مسابقات ریاضی کشور و کارشناسی ارشد سالهای مختلف می باشد که در بخش ۳ و ۴ این کتاب جای گرفته اند.

بیش از نیمی از مسائل، مربوط به کتاب مباحثی در جبر، سالها پیش بوسیله یکی از دانشجویانم، با حوصله و زحمتی فراوان و با انشائی روان ویراستاری شده و با خطی زیبا بصورت جزوه ای که هیچ وقت تکثیر نیافت در دسترسم قرار گرفت، و اگر تفاوتی در انشای مسائل مختلف مشاهده می گردد، بواسطه تفاوت در استعداد ادبی ایشان و من می باشد، در هر حال سعی کرده ام نقص نوشته هایم را با توضیحات اضافی و ساده نویسی جبران کنم و نمی دانم تا چه اندازه ای در این راه موفق شده ام. دانشجوی نامبرده که احتمالا هم اکنون همکارم به حساب می آیند آقای علیرضا مقدم فر می باشد که با ذکر نامشان امیدوارم به قسمتی کوچک از زحماتشان پاسخ داده باشم. مسائل کتاب حاضر و بخصوص مسائل مسابقات ریاضی و کارشناسی ارشد بطوری انتخاب گشته اند تا ایدهای کلی از روش حل مسائل مختلف بدست دهند، تا دانشجو بتواند در حل مسائل دیگر جبر، که بی شمارند، تبحری بدست آورد. بخصوص معتقدم فهم روش حل، و نه خود حل کمکی بسیار در موفقیت امتحان کارشناسی ارشد به دانشجو می نماید.

تصورم قبل از تصمیم گیری در مورد انتشار این کتاب این بود که به تنهائی قادرم این کتاب را تا مرحله چاپ به انجام رسانم، ولی در طول کار متوجه شدم حداقل در دو مورد، ۱-ایجاد انگیزه برای انتشار کتاب و ۲- تایپ مطالب تخصصی، (که بدون وجود ظرافت های خاص تقریبا ناممکن بود) نیازمند به دیگران هستم. این دو مورد به ترتیب توسط دانشجویم آقای حبیب باری و خانم سهراب پور تحقق یافت، بدین جهت از هر دوی آنها صمیمانه سپاسگزارم.


محمدرضا فلکی


اردیبهشت ۷۶


https://mthmtcs.ir/product/solved_problem_of_topics_in_algebra/

Comments

Popular posts from this blog

حل المسائل آنالیز حقیقی فولند فصل دوم بخش اول

کتاب آنالیز عددی ریچارد بوردن و داگلاس فایریس

جزوه آنالیز حقیقی دکتر رویین